Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „CZYSTE POWIETRZE” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

CZYSTE POWIETRZE

Artykuł

Strona rządowa programu " Czyste Powietrze" https://czystepowietrze.gov.pl/

 

Gminny Punkt konsultacyjno-informacyjny Programu “Czyste Powietrze”

 

Informujemy, że w Urzędzie Gminy Bogdaniec działa Punkt Konsultacyjny Programu „Czyste Powietrze”.

W Punkcie jest możliwość skonsultowania wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego,,Czyste Powietrze” oraz jego złożenie.

Wnioski przesyłane będą do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze, gdzie następuje ich ocena merytoryczna.

Punkt konsultacyjny jest czynny codziennie:

  • poniedziałki w godzinach 15:00-17:00
  • wtorek-piątek w godzinach 8:00-10:00

Ze względu na duże zainteresowanie Programem, zwracamy się z prośbą o wcześniejsze ustalenie daty i godziny indywidualnego spotkania pod numerem telefonu: 95 723 73 88 lub 95 723 73 90


ZAKRES DZIAŁANIA PUNKTU KONSULTACYJNEGO:

  • udzielenie informacji o Programie osobom zainteresowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie,
  • wsparcie w zakresie przygotowania wniosków o dofinansowanie,
  • pomoc przy rozliczaniu przyznanego dofinansowanie.

 

Dane o wdrażaniu Programu „Czyste Powietrze” w Gminie Bogdaniec (stan na dzień 30.09.2025r.)

Gmina

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie [szt.]

Liczba zawartych umów o dofinansowanie [szt.]

Kwota wypłaconych dotacji dla przedsięwzięć z terenu Gminy

Liczba zrealizowanych przedsięwzięć [szt.]

Bogdaniec

375

341

8 038 913,94   zł

207

 
 

KONIEC ZE SPALANIEM PEŁNOWARTOŚCIOWEGO DREWNA

      Dnia 7 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące spalania pełnowartościowego drewna. Pełnowartościowe drewno nie będzie już spalane przez energetykę zawodową. Zamiast tego będzie ono wykorzystywane tam, gdzie przynosi większe korzyści: w produkcji mebli, stolarce czy innych wyrobach przemysłowych. Do spalania w energetyce zawodowej będą trafiać tylko mniejsze odpady drzewne. Zmiany nie dotyczą spalania drewna w indywidualnych gospodarstwach domowych, np. w kominkach.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska

 
 
 
 
 

BUDŻET PROGRAMU MÓJ PRĄD 6.0 WYKORZYSTANY W 95 PROCENTACH

 

     Nabór wniosków w szóstej edycji programu Mój Prąd rozpoczął się 02.09.2024 r. Dotychczas złożono ponad 117 tysięcy wniosków,
w tym 110 tysięcy na instalacje fotowoltaiczne, 69 tysięcy wniosków obejmuje magazyn energii elektrycznej, 19 tysięcy magazyn ciepła.
O dotacje w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji mogą ubiegać się prosumencji, którzy rozliczają się w systemie net-billing. Mikroinstalacje fotowoltaiczne zgłoszone do przyłączenia od 01.08.2024 r. muszą posiadać także magazyn energii elektrycznej lub cieplnej. Maksymalnie można otrzymać 28 tysięcy złotych dofinansowania.

      Obecne tempo składania wniosków wskazuje, że zamknięcie naboru może nastąpić
w tym miesiącu. Złożone wnioski opiewają na kwotę 1 764 mln zł. To oznacza, że w budżecie programu Mój Prąd 6.0 pozostało 85,6 mln zł, co stanowi 4,63% dostępnych środków.

 

Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
 
 
- nfosigw_cp_08_2025_11__800x800_x.png
 

Czasowe zawieszenie wybranych kotłów na pellet na Liście ZUM 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że w związku z podejrzeniami naruszeń, dotyczącymi braku zgodności z wymogami regulaminu programu Czyste Powietrze, czasowo zawieszono wybrane kotły na pellet znajdujące się na Liście Zielonych Urządzeń i Materiałów (lista ZUM).  

Decyzja o czasowym zawieszeniu została podjęta przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie publicznie zgłaszanych podejrzeń, że wybrane kotły na pellet mogą umożliwiać instalację niedozwolonego elementu jakim jest ruszt awaryjny. Stanowi to naruszenie zasad programu Czyste Powietrze oraz regulaminu listy ZUM. Zawieszenie dotyczy 31 pozycji na liście ZUM na 2561 kotłów, na których możliwe jest otrzymanie dofinansowania z NFOŚiGW. 

Producenci mają możliwość złożenia uzupełnionej dokumentacji oraz przedstawienia dodatkowych wyjaśnień w celu przywrócenia urządzeń na listę. Proces ten odbywa się zgodnie z zasadami transparentności i równego traktowania wszystkich podmiotów.  

Lista ZUM jest kluczowym narzędziem wspierającym realizację programu Czyste Powietrze i będzie na bieżąco aktualizowana w oparciu o wyniki weryfikacji technicznej i środowiskowej. 

Zmiany regulaminu listy ZUM wprowadzone od 29 kwietnia 2025 r. wprowadziły obowiązek pisemnego oświadczenia producenta, że kocioł nie ma możliwości montażu rusztu awaryjnego. 

Spalanie nieprzeznaczonych paliw w kotle na pellet przy użyciu rusztu awaryjnego, zmienia parametry procesu, powodując wysokie emisje pyłów i zanieczyszczeń, co niweczy cele ekologiczne programu. Dodatkowo takie rozwiązanie wprowadza konsumentów w błąd, gdyż kotły sprzedawane jako ekologiczne mogą w rzeczywistości działać jak tradycyjne „kopciuchy”, co jest niezgodne z ideą transformacji energetycznej. 

W ramach najbliższej aktualizacji regulaminu listy ZUM wprowadzone zostaną również dodatkowe mechanizmy zabezpieczające przed wpisywaniem urządzeń, które nie spełniają wymogów programu Czyste Powietrze. Brak możliwości instalacji rusztu awaryjnego będzie musiał być potwierdzony przez niezależne laboratorium akredytowane do badań kotłów. Natomiast w przypadku poświadczenia nieprawdziwych informacji przez producenta urządzenia wpisywanego na listę ZUM, wszystkie urządzenia tego producenta będą podlegały wykluczeniu z listy na okres co najmniej 2 lat. 

JAKOŚĆ POWIETRZA W POLSCE W 2024 ROKU. SPRAWDZONE DANE DOSTĘPNE DLA KAŻDEGO.

Na portalu Jakość Powietrza udostępniono zweryfikowane wyniki pomiarów jakości powietrza w Polsce za 2024 rok. Dane zebrane w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska udostępnione są w zakładce „Bank danych pomiarowych”, w folderze „Wyniki pomiarów z 2024 roku” w sekcji „Przygotowane dane do pobrania”. Tam też znalazło się zaktualizowane zestawienie „Statystyki z lat 2000-2024” i plik „Metadane oraz kody stacji i stanowisk pomiarowych”.

Źródło: Główny Inspektor Ochrony Środowiska

 

1,5 miliona prosumentów korzystało z najdłuższego dnia w roku

Najdłuższy dzień w 2025 roku przypadł w sobotę 21 czerwca. Trwał on 16 godzin i 47 minut. Był to dzień symboliczny dla każdego prosumenta, który produkuje energię ze słońca. W 2025 roku rekordowa jest nie tylko liczba minut ze słońcem, ale również liczba samych prosumentów oraz wzrost liczby prosumenckich magazynów energii. Według danych Agencji Rynku Energii (ARE) na początku 2024 roku w Polsce działało 10 197 magazynów energii, a pod koniec roku 2024 było ich już 46 976. To aż 360% wzrost w ciągu jednego roku. Jak wynika z danych ARE na koniec pierwszego kwartału 2025 roku w Polsce funkcjonowało 1 542 019 prosumentów – to wzrost o 11,49% w porównaniu z końcem 2023 roku.

Specjalny serwis dla prosumentów stworzony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, znaleźć można pod adresem https://prosument.gov.pl, a Krajowy Punkt Kontaktowy ds. OZE pod linkiem https://www.gov.pl/web/kpk-oze.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska

 

SPOTKANIE W EUROPEJSKIEJ AGENCJI ŚRODOWISKA W KOPENHADZE 

W dniach 6-8 maja 2025 r. przedstawiciele Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz Zakładu Modelowania Atmosfery i Klimatu uczestniczyli w dwóch istotnych spotkaniach zorganizowanych przez Europejską Agencję Środowiska (EEA) w Kopenhadze, poświęconych zagadnieniom związanym z jakością powietrza oraz sprawozdawczości środowiskowej w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Dnia 6 maja 2025 r. miało miejsce trzecie spotkanie grupy pilotażowej poświęcone wdrażaniu nowego systemu raportowania – Reportnet 3. Jest to nowoczesne narzędzie, które ma na celu usprawnienie procesów związanych z przekazywaniem danych dotyczących jakości powietrza, ich analizy oraz dalszego udostępniania w ramach wspólnej infrastruktury informacyjnej Unii Europejskiej. Implementacja systemu umożliwi bardziej efektywne
i przejrzyste raportowanie danych w krajach członkowskich. Jest to kluczowe dla zapewnienia wiarygodności oceny postępów w realizacji unijnych polityk środowiskowych.   

Z kolei w dniach 7-8 maja 2025 r. odbyło się piętnaste międzynarodowe spotkanie techniczne grupy TIPR (Technical Implementing Provisions for Reporting). Celem spotkania było omówienie zagadnień związanych z dostosowaniem krajowych praktyk do przyszłych wymagań prawnych, uwzględniając niedawno przyjętą Dyrektywą UE 2024/2881 w sprawie jakości powietrza atmosferycznego. W trakcie obrad omówione zostały kwestie związane z zapewnieniem lepszej porównywalności danych, ich aktualności oraz kwestie związane
ze spójnością informacji dotyczących jakości powietrza przekazywanych na poziom europejski.

Źródło: Główny Inspektor Ochrony Środowiska

 

 

OCENA JAKOŚCI POWIETRZA ZA ROK 2024 – RAPORTY WOJEWÓDZKIE 

Wypełniając obowiązek wynikający z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.  – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 54, ze zm.) Główny Inspektor Ochrony Środowiska wykonał ocenę jakości powietrza za rok 2024 i na jej podstawie dokonał klasyfikacji stref dla każdej substancji odrębnie, według kryteriów określonych pod kątem ochrony zdrowia ludzi i ochrony roślin. Wyniki klasyfikacji 46 ocenianych stref zawarte zostały w wojewódzkich raportach z oceny jakości powietrza za rok 2024. Raporty te w terminie
do 29 kwietnia 2025 r. zostały przekazane do właściwych terytorialnie zarządów województwa. Zgodnie z obowiązkiem zawartym w art. 89 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, wprowadzonym w 2024 r. przez art. 2 ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, wyniki oceny przekazano również prezydentom miast Krakowa i Katowic, na których obszarach stwierdzono przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla dwutlenku azotu. Raporty z rocznej oceny jakości powietrza
za rok 2024 w poszczególnych województwach, zostały zamieszczone w zakładce Publikacje na stronie głównej portalu Jakość Powietrza oraz w zakładkach „Publikacje” regionalnych podstron poszczególnych województw.

Źródło: Główny Inspektor Ochrony Środowiska

 

PLANOWANE WYCOFANIE W DNIU 30.06.2025 R. STARSZYCH WERSJI USŁUG API GIOŚ UDOSTĘPNIAJĄCYCH DANE O JAKOŚCI POWIETRZA                

Od 2023 r. udostępniana jest zmodernizowana wersja usługi API GIOŚ dotycząca danych o jakości powietrza, dostępna za pomocą automatycznej dokumentacji Open API.  

Nowa wersja usług API GIOŚ zawiera między innymi zmodernizowane wersje starszych usług API GIOŚ, udostępniających listę stacji i stanowisk, bieżących wyników pomiarów oraz wskazań indeksu jakości powietrza.

Termin planowanego wycofania starszych usług wyznaczony został na dzień 30.06.2025 r.

 

Źródło: Główny Inspektor Ochrony Środowiska


NABÓR NA ROZWÓJ STACJI ŁADOWANIA I SIECI ELEKTROENERGETYCZNYCH

W ramach programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przewidywane jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładowania zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowych TEN-T (trasy tranzytowe), centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOX, a tym samym poprawić jakość powietrza. Budżet na realizację celu programu wynosi 2 mld złotych, w ramach naboru przewidziano do 1 mld złotych. Realizacja programu przyczyni się do budowy, rozbudowy lub przebudowy około 550 ogólnodostępnych stacji ładowania. Nabór wniosków ruszy 31 marca 2025 r. Dofinansowanie zaprojektowano w formie dotacyjnej w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami będą mogli być operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD). Nabór wniosków w trybie ciągłym odbywać się będzie w latach 2025-2029 do wyczerpania alokacji.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska

 

RUSZYŁ NABÓR WNIOSKÓW DO PROGRAMU „ENERGIA DLA WSI”

Dnia 3 lutego 2025 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otworzył drugi nabór wniosków w programie priorytetowym „Energia dla wsi”. Na dofinansowanie instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE), w tym także magazynów energii zaplanowano 1 mld złotych. Głównym celem programu skierowanego do rolników oraz spółdzielni energetycznych lub jej członków jest wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie gmin wiejskich i wiejsko-miejskich. Proponowane dofinansowanie przeznaczyć można na inwestycje w: instalację fotowoltaiczną, instalację wiatrową, elektrownię wodną, biogazownię/biogazownię rolniczą w warunkach wyskosprawnej kogeneracji, magazyn energii (pod warunkiem zintegrowania ze źródłem realizowanym w ramach jednej z powyższych inwestycji). Budżet naboru wynosi łącznie 1 mld złotych. Intensywność pomocy uzależniona jest m.in. od rodzaju podmiotu ubiegającego się o wsparcie, rodzaju instalacji OZE i jej mocy. Można będzie uzyskać dotację w wysokości od 45% do 65% kosztów kwalifikowanych oraz pożyczkę, maksymalnie do 100% kosztów kwalifikowanych projektu.

Źródło: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.


KORZYSTNE ZMIANY DLA PROSUMENTÓW WCHODZĄ W ŻYCIE

Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii jest w systemie prawnym od 27 grudnia 2024 r. Wprowadzone zostały znaczące zmiany w systemie rozliczeń prosumentów net-billing, których celem jest zwiększenie opłacalności inwestycji w mikroinstalacje odnawialnych źródeł energii. Najważniejszym założeniem ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r., poz. 1847) jest powrót do systemu rozliczeń opartego na średniej miesięcznej cenie energii elektrycznej (RCEm), dla prosumentów, którzy zaczęli wytwarzać energię przed dniem 1 lipca 2024 roku. Ten mechanizm chroni ich przez niższymi, godzinowymi cenami za energię elektryczną wprowadzoną do sieci. W ramach nowych przepisów wprowadzono możliwość przejścia prosumentów na rozliczenie w oparciu o rynkową godzinową cenę energii elektrycznej (RCE), w którym ceny energii elektrycznej są uzależnione dla aktywnych prosumentów, których instalacje potrafią dostosowywać się do aktualnego zapotrzebowania na energię elektryczną na rynku energii. Aby skorzystać z tej formy rozliczeń, wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie do swojego sprzedawcy energii elektrycznej. Przewidziane zostało również zwiększenie wartości depozytu prosumenckiego w danym miesiącu kalendarzowym o 23% i jej przyporządkowanie do konta prosumenckiego w kolejnym miejscu kalendarzowym. Depozyt ten to środki finansowe, które prosument otrzymuje za energię elektryczną wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej, którą może wykorzystać na zakup energii elektrycznej od sprzedawcy. Dodatkowo, prosumenci, którzy złożą oświadczenie do sprzedawcy o przejściu z rozliczeń w oparciu o RCEm na RCE otrzymają do 30% zwrotu nadpłaty za niewykorzystaną wartość energii elektrycznej zapisaną na depozycie, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do dotychczasowego poziomu wynoszącego maksymalnie 20%.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska


DORADZTWO ENERGETYCZNE 2.0.

Projekt Doradztwa Energetycznego działa w oparciu o ogólnopolską sieć profesjonalnych doradców energetycznych, którzy udzielają nieodpłatnej pomocy w zakresie gospodarki niskoemisyjnej, efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii.

Ponadto, oferta tegorocznej edycji została rozszerzona o takie tematy jak: woda
na terenach zurbanizowanych (systemy zaopatrzenia w wodę, zbiorniki retencyjne, wody opadowe, racjonalne gospodarowanie wodą), nadzwyczajne zagrożenia środowiska (powodzie, osuwiska) oraz gospodarka obiegu zamkniętego, w tym gospodarka odpadami. Z nieodpłatnych porad oraz konsultacji mogą skorzystać zarówno gminy, przedsiębiorstwa, sektor mieszkaniowy (spółdzielnie, wspólnoty, deweloperzy), jak też mieszkańcy. Projekt ten jest realizowany w całym kraju w oparciu o sieć profesjonalnych doradców. Partnerami projektu jest 16 wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska


BUDŻET PROGRAMU MÓJ PRĄD 6.0 ZWIĘKSZONY DO 1,25 MILIARDA ZŁOTYCH

            W związku z dużym zainteresowaniem programem Mój Prąd 6.0 Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjęło decyzję o zwiększeniu budżetu z 400 mln złotych do 1,25 mld złotych. Wsparcie to przeznaczone jest dla prosumentów, którzy ponieśli wydatki na swoje instalacje fotowoltaiczne po 01.01.2021 r. Warunkiem dofinansowania jest rozliczenie się prosumenta w systemie net-billing. Nabór wniosków w Mój Prąd 6.0 rozpoczął się 2 września i trwać będzie do 20 grudnia 2024 r. lub do wyczerpania środków. Założenia programu przewidują dofinansowanie:

  • do mikroinstalacji fotowoltaicznych, w przypadku inwestycji także w magazyn energii lub/i magazyn ciepła wynosi do 7 tys. zł, a bez niego – 6 tys. zł;
  • do magazynu energii cieplnej o minimalnej pojemności 20 dm3 prosumenci mogą uzyskać do 5 tys. zł dofinansowania;
  • a do magazynu energii elektrycznej o minimalnej pojemności 2 kWh – do 16 tys. zł.

Więcej informacji o programie i wnioskach znajduje się pod adresem: https://mojprad.gov.pl/nabor-vi.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska

 

MÓJ PRĄD 6.0

            Nabór wniosków w szóstej edycji programu prowadzony jest od 02.09.2024 r.
do 20.12.2024 r. lub do wyczerpania środków. Budżet programu to 400 mln zł, finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Program ten skierowany jest do prosumentów, czyli osób wytwarzających energię na własne potrzeby i przekazujących jej nadwyżkę do sieci energetycznej. W programie można uzyskać dofinansowanie na instalacje fotowoltaiczne, magazyny energii czy magazyny ciepła. Celem programu jest zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych, wzrost autokonsumpcji wytworzonej energii elektrycznej poprzez jej magazynowanie
oraz wzrost efektywności zarządzania energią elektryczną. Dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznej, magazynu energii elektrycznej, magazynu ciepła pokryje do 50 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Maksymalna kwota dofinansowania to nawet 28 tysięcy złotych.

Dotacja na instalacje fotowoltaiczne bez dodatkowego zakresu inwestycji w postaci magazynów energii wynosi 6 tys. zł. Takie dofinansowanie będzie wypłacane tylko dla instalacji zgłoszonych do przyłączania do sieci elektroenergetycznych do 31 lipca 2024 r. Dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznych w przypadku inwestycji także w magazyn energii wynosi do 7 tys. zł. Aby uzyskać dofinansowanie do instalacji PV zgłoszonych
do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej od 1 sierpnia 2024 r. konieczna jest inwestycja
w magazyn energii elektrycznej lub/i magazyn ciepła. Moc takiej instalacji fotowoltaicznej może wynieść od 2 kW do 20 kW.  Dofinansowanie do magazynu energii cieplnej o minimalnej pojemności 20 dm3 wynosi do 5 tys. zł, a do magazynu energii elektrycznej do 16 tys. zł. Pojemność magazynu energii zgłoszonego do dofinansowania powinna wynosić minimum 2 kWh. Informacje o programie i wnioskach znajdują się pod adresem: https://mojprad.gov.pl/nabor-vi.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska.


Obowiązkowa lista ZUM

Przypominamy, że od 14 czerwca 2024r. dotacja z programu „Czyste Powietrze” na pompę ciepła, kocioł zagazowujący drewno lub kocioł na plet może być udzielona tylko wtedy, gdy urządzenie wpisane jest na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM dostępna jest pod linkiem: https://lista-zum.ios.edu.pl/ ). Szczegóły ws. zmian programu „Czyste Powietrze” od 22 kwietnia: https://czystepowietrze.gov.pl/media/informacje-prasowe/nowe-zasady-w-programie-czyste-powietrze 

 

Obowiązkowy audyt energetyczny

Informujemy, że od 14 czerwca 2024r. – w przypadku kupna i montażu pompy ciepła z dostają z programu „Czyste Powietrze” – obowiązkowo należy wykonać audyt energetyczny. Można na to dostać dodatkową dotację do 1200 zł. Szczegóły: https://czystepowietrze.gov.pl/wazne-komunikaty/lepsze

 

W jaki sposób można ograniczyć zanieczyszczenie pyłem?

Sposobów ograniczenia zanieczyszczenia pyłem jest bardzo dużo, dobór metody zależy od charakteru emisji. W przypadku źródeł technologicznych stosowane są rozwiązania typu końca rury – urządzenia odpylające. Można też modyfikować procesy technologiczne w taki sposób by ograniczać możliwość porywania cząstek stałych przez hermetyzację.
W przypadku emisji ze spalania najskuteczniejszym sposobem jest zmiana paliwa o dużej zawartości pyłu na paliwa gazowe.

Sposoby ograniczania emisji pyłowej są szeroko omawiane w Programach Ochrony Powietrza.

Kilka przykładów poniżej:

  • wprowadzenie ograniczeń w stosowaniu paliw stałych;
  • wykorzystanie odnawialnych źródeł energii;
  • wyeliminowanie spalania odpadów oraz ograniczenie spalania pozostałości roślinnych na powierzchni ziemi;
  • poprawa organizacji ruchu samochodowego, rozszerzenie strefy ograniczonego ruchu (w miastach);
  • utrzymanie dróg w sposób ograniczający wtórną emisję zanieczyszczeń poprzez regularne mycie, remonty i poprawę stanu nawierzchni dróg;
  • rozwój komunikacji publicznej oraz wdrożenie energooszczędnych i niskoemisyjnych rozwiązań w transporcie publicznym;
  • szczególny nadzór nad działalnością przemysłu w obszarach złej jakości powietrza
  • „edukacja ekologiczna mieszkańców”.

 

Źródło: Główny Inspektorat Ochrony Środowiska


 
 

PROGRAM „CZYSTE POWIETRZE”. UWAGA NA OSZUSTÓW.

             Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod pracowników Funduszu. Wspomniane osoby dokonują rzekomych kontroli m.in. w ramach programu „Czyste Powietrze”
u mieszkańców województwa lubuskiego. Osoby, te przedstawiają oferty inwestycji oparte
o instrumenty finansowe Funduszu. Ostatnio kilka takich przypadków odnotowano na terenie miasta Zielona Góra. Pracownicy Funduszu nie oferują żadnych odpłatnych usług,
ani nie sprzedają urządzeń dla domów jednorodzinnych. Wszystkie działania Funduszu wspierające mieszkańców województwa czynione są nieodpłatnie, a ewentualne kontakty bezpośrednie (np. kontrola projektu na miejscu) poprzedzone są umówieniem wizyty u klienta. Pracownicy pracujący w terenie zawsze posiadają oryginał upoważnienia do reprezentowania Funduszu wystawiony przez Prezesa Zarządu lub jego zastępcę.

 

Źródło:  Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.


CZYSTE POWIETRZE

„Zadbaj o swój kawałek nieba” – to hasło przewodnie kampanii społecznej Ministerstwa Klimatu i Środowiska na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce pn. „Czyste Powietrze - zdrowy wybór!”. Ma ona nie tylko wyjaśniać przyczyny powstawania zjawiska smogu, ale przede wszystkim zachęcać Polaków do podejmowania działań, które służą zmniejszeniu emisji szkodliwych zanieczyszczeń do powietrza. Powietrza, od którego zależą nasze zdrowie i stan środowiska.

Za nieodpowiednią jakość powietrza w naszym kraju odpowiada przede wszystkim ogrzewanie domów jednorodzinnych słabej jakości paliwem w przestarzałych domowych piecach. Dlatego poprzez kampanię Minister Klimatu i Środowiska zachęca Polaków zarówno do wymiany źródeł ciepła na te bardziej ekologiczne, jak i do ocieplenia domów. Przypomina też, jak uzyskać wsparcie na realizację tych działań z Programu Czyste Powietrze. Dzięki tym działaniom mamy nie tylko szansę oddychać w przyszłości czystszym, zdrowszym powietrzem, ale także na oszczędności w domowym budżecie.

W ramach kampanii emitowane są również spoty i audycje radiowe dla dzieci. Powstała też strona internetowa, na której znalazły się m.in. informacje na temat przyczyn złej jakości powietrza i jego wpływu na nasze zdrowie, a także najważniejsze zasady dotyczące Programu „Czyste Powietrze”.

Zapraszamy do odwiedzenia strony: www.czystepowietrze.gov.pl

 

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska


NOWOŚCI NA PORTALU JAKOŚĆ POWIETRZA

Na mapie bieżących danych pomiarowych portalu Jakość Powietrza  mogą Państwo korzystać z nowej funkcjonalności prezentującej wskazania indeksu jakości powietrza i indeksów poszczególnych zanieczyszczeń z ostatnich 24 godzin. Obsługa funkcjonalności pozwala na jej przewijanie, zatrzymywanie i wyświetlanie w trzech prędkościach za pomocą dedykowanych przycisków. Dedykowany przycisk „Prognozy” pozwala szybko przenieść się do modułu, w którym sprawdzą Państwo  jakie stężenia zanieczyszczeń są prognozowane
na kolejne godziny.

Źródło: powietrze.gios.gov.pl


Zmiany w programie „Czyste Powietrze”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska wprowadza kolejną odsłonę programu „Czyste Powietrze”, która spowoduje, że Beneficjenci programu nie tylko uzyskają bezpieczeństwo cieplne dla swoich domowników, ale docelowo będą płacić mniej za ciepło.

 W Programie zwiększono wartości progów dochodowych kwalifikujące do uzyskania dofinansowania w ramach wszystkich części Programu.  

  • W Części 1) Programu – do 135 000 zł, 
  • W Części 2) Programu – do 1 894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym, 
  • W Części 3) Programu – do 1 090 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym

Aby zapoznać się szczegółowo ze zmianami  zachęcamy do przeczytania informacji pod linkiem:

https://www.wfosigw.zgora.pl/artykul/strona-glowna/zmiany-w-programie-czyste-powietrze lub https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/#do-pobrania


ZMIANY W PROGRAMIE „CZYSTE POWIETRZE”

           

            Nowa oferta programu „Czyste Powietrze” gwarantuje dodatkowe dofinansowanie audytu energetycznego budynku do kwoty 1 200 zł, które jest kosztem kwalifikowanym, ale nie jest wliczane do limitu maksymalnej kwoty dotacji określonej dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć w ramach każdej części PPCP.

            W programie tym urealniono również wartości poszczególnych kosztów kwalifikowanych poprzez podniesienie maksymalnych kwot dotacji dla poszczególnych elementów finansowanych, a także maksymalnych kwot dotacji dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć.

            Ponadto, zwiększone zostały wartości progów dochodowych kwalifikujących do uzyskania dofinansowania w ramach wszystkich części Programu:

  • w części pierwszej programu - do 135 000 zł;
  • w części drugiej programu - do 1 894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym;
  • w części trzeciej programu - do 1 090 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Nowa odsłona programu „Czyste Powietrze” wprowadza również możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie. W celu promowania termomodernizacji budynków jako metody na zmniejszenie kosztów ogrzewania budynków jednorodzinnych, umożliwiono złożenie drugiego wniosku o dofinansowanie dla beneficjentów, którzy wcześniej otrzymali dofinansowanie na wymianę kotła. Możliwe będzie wówczas wykonanie, na podstawie audytu energetycznego, zarówno częściowej jak i kompleksowej termomodernizacji budynku pozwalającej na osiągnięcie określonych w Programie wskaźników zużycia energii po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia.

W dostosowaniu do ujednolicenia zasad i dostosowaniu do przyszłych źródeł finansowania, jakimi są środki z KPO i FEnIKS wyłączono z kosztów kwalifikowanych podatek od towarów i usług (VAT) przy jednoczesnym podniesieniu intensywności dofinansowania przedsięwzięcia w celu zrekompensowania powyższej zmiany.

Inne ważne zmiany w programie to: wprowadzenie możliwości uzyskania dotacji na kocioł na biomasę drzewną o obniżonej emisyjności cząstek stałych ≤ 20 mg/m3
w przypadku gdy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu. Zmiany obejmują także eliminację od 1 lipca 2023 r., po zastosowaniu okresu przejściowego, możliwości dofinansowania w ramach Programu kotłów na biomasę drzewną, których emisyjność cząstek stałych przekracza 20 mg/m3.

Z kolei w ramach oferty bankowej zmieni się termin kwalifikowalności kosztów realizowanego przedsięwzięcia oraz nastąpi zwiększenie kwoty kredytu objętej gwarancją bankową. Umożliwiono udzielanie kredytów bankowych oraz dotacji na ich spłatę na przedsięwzięcia rozpoczęte do 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w banku.         

Program zostaje też uproszczony w zakresie procesu obsługi i rozliczeń.

 

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska


„ENERGIA DLA WSI”

Od 25 stycznia 2023 r. rolnicy i spółdzielnie energetyczne mogą składać wnioski o dofinansowanie do odnawialnych źródeł energii w ramach programu „Energia dla wsi”.
Ta nowa forma wsparcia została przygotowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Całkowity budżet programu to 1 mld złotych.

O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się zarówno rolnicy, jak i spółdzielnie energetyczne – te dopiero powstające oraz te już istniejące, a także ich członkowie. Przewidziane wsparcie dotyczy takich inwestycji jak biogazownie, elektrownie wodne, instalacje fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe oraz zintegrowane z tymi źródłami magazyny energii.

W przypadku dofinansowania do instalacji fotowoltaicznych lub turbin wiatrowych możliwe jest ubieganie się o pożyczkę do 100% kosztów kwalifikowanych (maksymalnie do 25 mln zł), a w przypadku biogazowni i elektrowni wodnych dochodzi także możliwość starania się o dotację w wysokości nawet do 65% kosztów kwalifikowanych (maksymalnie do 25 mln złotych). Dofinansowanie będzie pochodzić z Funduszu Modernizacyjnego.

Wnioski w ramach programu „Energia dla wsi” przyjmuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nabór wystartował 25 stycznia i potrwa do 15 grudnia 2023 r. lub do wyczerpania przewidzianej puli środków. Co ważne, wnioski o pożyczki i dotacje będzie można składać tylko w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie, dostępny na stronie Generatora wniosków o dofinansowanie GWD.

Szczegółowe informacje nt. naboru wniosków i regulamin programu znajdują się na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Kontakt do koordynatora programu „Energia dla wsi”: energiadlawsi@nfosigw.gov.pl.

 

Źródło: Minister Klimatu i  Środowiska


 

JAK MOŻEMY DBAĆ O POWIETRZE,  KTÓRYM ODDYCHAMY?

Możemy aktywnie przyczyniać się do poprawy jakości powietrza poprzez:

  • wybieranie sposobów ogrzewania gospodarstw domowych (paliw i pieców), które
    w jak najmniejszym stopniu szkodzą środowisku,
  • korzystanie z ekologicznych środków transportu: rower, transport publiczny, spacer,
  • dbanie o świat roślinny (ochrona zieleni, udział w sadzeniu drzew),
  • świadome dokonywanie zakupów (produkty wytworzone metoda ekologiczną,
    nie wpływające negatywnie na atmosferę),
  • kształcenie świadomości ekologicznej u swoich dzieci.

 

Źródło: www.httppowietrze.gios.gov.pl


 

Przypominamy, iż na mocy uchwały nr XLVI/732/18 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 18 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa lubuskiego, z wyłączeniem miasta Zielona Góra oraz miasta Gorzów Wlkp., ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Lubus. z 2018 r., poz. 1510) od 1 stycznia 2027 r. na terenie województwa lubuskiego, z wyłączeniem miasta Zielona Góra oraz miasta Gorzów Wlkp. będzie można użytkować wyłącznie kotły spełniające wymogi emisyjne klasy 5 normy PN-EN 303-5:2012 oraz piece i kominki spełniające kryteria emisji i sprawności wg ekoprojektu (EcoDesign).

Źródło: www.bip.lubuskie.pl


PIĄTA EDYCJA PROGRAMU „MÓJ PRĄD”

W dniu 22.04.2023 r. uruchomiony została piąty nabór wniosków o dofinansowanie w programie „Mój Prąd” (PPMP5). W piątej edycji programu nadal wspierane jest finansowanie prosumentów, którzy wytwarzają energię elektryczną na potrzeby gospodarstw domowych. W ramach PPMP5 beneficjenci mogą otrzymać bezzwrotną dotację nawet w wysokości do 58 tys. zł z uwagi na rozszerzenie zakresu rzeczowego programu o kolejne elementy, tj. kolektory słoneczne oraz pompy ciepła.

Program skierowano do prosumentów, którzy na dzień składania wniosku posiadają przyłączoną mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy od 2 kWh do 10 kWh i rozliczają się za wyprodukowaną energię elektryczną w systemie net-billing.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska


Roczna ocena jakości powietrza w województwie lubuskim.

Raport wojewódzki za rok 2022.

 

Wypełniając obowiązek wynikający z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U z  2022 r., poz. 2556, ze zm.), Główny Inspektor Ochrony Środowiska wykonał ocenę jakości powietrza za rok 2022 i na jej podstawie dokonał klasyfikacji stref w województwie lubuskim. Ocenie podlegają zanieczyszczenia, dla których w prawie krajowym i w dyrektywach unijnych określono normatywne stężenia w postaci poziomów dopuszczalnych/docelowych/celu długoterminowego w powietrzu, ze względu
na ochronę zdrowia ludzi i ochronę roślin. Wyniki oceny w postaci raportu pt. Roczna ocena jakości powietrza w województwie lubuskim. Raport wojewódzki za rok 2022 zostały przekazane Zarządowi Województwa Lubuskiego. Ocena pod kątem ochrony zdrowia ludzi została wykonana na obszarze 3 stref województwa lubuskiego (miasto Gorzów Wlkp., miasto Zielona Góra i strefa lubuska) odrębnie dla 12 zanieczyszczeń: dwutlenku siarki (SO2), dwutlenku azotu (NO2), tlenku węgla (CO), ozonu (O3), benzenu (C6H6), pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5 oraz zanieczyszczeń oznaczanych w pyle zawieszonym PM10: benzo(a)pirenu (B(a)P), arsenu (As), kadmu (Cd), niklu (Ni) i ołowiu (Pb). Ocena
pod kątem ochrony roślin została wykonana dla strefy lubuskiej odrębnie dla 3 zanieczyszczeń: dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOX) i ozonu (O3).

Ocena jakości powietrza za rok 2022 wykazała poprawę jakości powietrza
w województwie lubuskim w porównaniu z rokiem 2021. Stężenia większości zanieczyszczeń były niższe niż w roku 2021, a obszary przekroczeń mniejsze. W roku 2022 na obszarze miasta Zielona Góra dotrzymany został poziom docelowy benzo(a)pirenu zawartego w pyle zawieszonym PM10, który w latach wcześniejszych był przekraczany.

Pomimo poprawy jakości powietrza, w roku 2022 wystąpiło przekroczenie poziomu docelowego benzo(a)pirenu zawartego w pyle zawieszonym PM10 na obszarze 2 stref: miasto Gorzów Wlkp. i strefa lubuska.

We wszystkich strefach województwa lubuskiego, podobnie jak w latach wcześniejszych przekroczony został poziom celu długoterminowego ozonu określony
pod kątem ochrony zdrowia, a w strefie lubuskiej dodatkowo przekroczony został poziom celu długoterminowego określony w celu ochrony roślin.

Główną przyczyną przekroczeń poziomu docelowego benzo(a)pirenu zawartego w pyle zawieszonym PM10 była emisja pochodząca z indywidualnego ogrzewania budynków.

Przekroczenie poziomu celu długoterminowego ozonu spowodowane było przede wszystkim warunkami meteorologicznymi sprzyjającymi tworzeniu się ozonu w przyziemnej warstwie atmosfery oraz napływem spoza granic województwa i kraju mas powietrza zanieczyszczonych ozonem.

Poprawa jakości powietrza w roku 2022 jest wypadkową działań na rzecz ochrony powietrza oraz korzystnych warunków meteorologicznych, skutkujących m.in. zmniejszoną emisją zanieczyszczeń z ogrzewania domów i mieszkań w okresie jesienno-zimowym.

 

Źródło: Generalny Inspektor Ochrony Środowiska.


Sprawdź ofertę na swoje nowe źródło ciepła!

 

24 lipca 2023 r.

Prosimy naszych Wnioskodawców i Beneficjentów o rozwagę w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej do wykonania wymiany źródła ciepła z dofinansowaniem programu  „Czyste Powietrze”.

Płacicie Państwo za zakup i montaż nowego źródła ciepła np. pompy ciepła
– i refinansujecie zrealizowane zadanie z przyznanej i należnej Wam dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”!

Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwy wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.

Zwracamy uwagę, że wybór firmy sprzedającej urządzenie jak i wykonującej jego montaż należy do Państwa - naszych Wnioskodawców i Beneficjentów.

Prosimy Państwa o ostrożność i rozwagę, w szczególności w przypadku  oferty akwizytorów na instalację źródła ciepła, w tym POMPY CIEPŁA. Nieuczciwi sprzedawcy proponują niedopasowane do Waszego domu i potrzeb - niskiej jakości urządzenia, które w okresie grzewczym zużywają dużo prądu, a ich trwałość i jakość jest słaba.

Prosimy o dokładne i uważne sprawdzenie firmy i jej oferty jeszcze przed podpisaniem umowy, w szczególności jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości co do:

- oferowanej ceny usługi i produktu,

- oferowanych parametrów urządzenia lub instalacji,

- oferowanych warunków serwisowych i gwarancji.

Prosimy o uważność i podejmowanie decyzji bez pośpiechu, w konsultacji z gminnym punktem konsultacyjno – informacyjnym, sołtysem lub regionalnie funkcjonującym wfośigw. Warto sprawdzić parametry urządzenia i jego rzeczywistą cenę w internecie. Można także porozmawiać ze znajomymi i sąsiadami, którzy taki proces inwestycyjny mają już za sobą. Warto też skorzystać z funkcjonującej w ramach programu „Czyste Powietrze” tzw. listy ZUM (listy zielonych urządzeń i materiałów) - dostępnej online pod adresem https://lista-zum.ios.edu.pl/, która zawiera zweryfikowane urządzenia i materiały o potwierdzonej jakości.

Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku.

Prawidłowo zrealizowana inwestycja z dotacją z programu „Czyste Powietrze” to niższe koszty ciepła w Waszych domach, a tym samym niższe wydatki na ogrzewanie.

Zależy nam na Państwa bezpieczeństwie i wyłącznie korzyściach uzyskanych z programu „Czyste Powietrze”.

Życzymy Państwu spotkań wyłącznie z rzetelnymi firmami i satysfakcji ze zrealizowanej inwestycji!

 

Uwaga dodatkowa:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm sprzedających urządzenia, instalacyjnych oraz wykonawczych.

Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy na partnerstwo z NFOŚiGW w programie priorytetowym „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska
i gospodarki wodnej (wfośigw) oraz GMINY (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 86% gmin
w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej: czystepowietrze.gov.pl.


W jakim stopniu stan jakości powietrza uzależniony jest od pogody?

Warunki lokalne takie jak rodzaj zagospodarowania przestrzennego, wskaźniki emisji
i warunki meteorologiczne określają wielkości emisji, natomiast charakter warstwy czynnej atmosfery i warunki meteorologiczne determinują warunki rozprzestrzeniania zanieczyszczeń. Generalnie obserwuje się w powietrzu wzrost stężeń substancji związanych ze spalaniem paliw wraz ze spadkiem temperatur. Podobnie w przypadku słabych wiatrów i wysokiego ciśnienia (sytuacji wyżowych zimą) obserwujemy wysokie stężenia PM10, PM2,5, CO, SO2, NOX.
W przypadku ozonu obserwujemy inne zależności, mianowicie maksymalne stężenia występują w sezonie letnim i skorelowane są z wysokimi temperaturami i nasłonecznieniem, co bezpośrednio wynika z intensyfikacji procesów fotochemicznych powodujących powstawanie ozonu z jego gazowych prekursorów występujących w powietrzu.

Źródło: www.powietrze.gios.gov.pl


Normy emisji spalin Euro dostępne w aplikacji mObywatel

             Pod koniec września 2023 r. zakończyła się migracja danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów do komórkowej aplikacji mObywatel oraz na stronę historiapojazdu.gov.pl. Dzięki temu w obu tych miejscach możemy już sprawdzić,
ile zanieczyszczeń może produkować nasz pojazd.


Ocena jakości powietrza za 2022 rok – zbiorczy raport krajowy

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska opublikował zbiorczy raport krajowy
z rocznej oceny jakości powietrza w strefach wykonanej według zasad określonych
w art. 89 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Raport zawiera podsumowanie wyników rocznych ocen jakości powietrza w strefach w Polsce za 2022 rok.

Ocena jakości powietrza wykonywana jest w podziale na strefy, a jej wynikiem jest przypisanie każdej ze stref klasy dla każdego z ocenianych zanieczyszczeń. Wyniki klasyfikacji stref przekładają się na określone wymagania w zakresie działań na rzecz poprawy
lub utrzymania jakości powietrza.

Przypisanie strefie klasy A oznacza, że na jej obszarze nie stwierdzono wystąpienia
w określonym roku przekroczeń obowiązujących w Polsce wartości normatywnych stężenia danego zanieczyszczenia.

W rezultacie oceny za 2022 rok, w przypadku dwutlenku siarki, tlenku węgla, benzenu, ozonu oraz ołowiu, kadmu i niklu, zawartych w pyle zawieszonym PM10, wszystkie strefy
w kraju zaliczono do klasy A. Jako A sklasyfikowano także przeważającą większość stref
w odniesieniu do: dwutlenku azotu (42) i arsenu (44). Dla pozostałych zanieczyszczeń objętych oceną liczba stref zaliczonych do klasy A była mniejsza. Do klasy A zaliczono 32 strefy
dla pyłu zawieszonego PM10, 35 stref dla pyłu zawieszonego PM2,5 przy uwzględnieniu obowiązującej od 2020 roku II fazy poziomu dopuszczalnego, a także 14 stref w przypadku benzo(a)pirenu zawartego w pyle zawieszonym PM10.

W ocenie dla 2022 r. w 34 z 46 stref odnotowano przekroczenie wartości normatywnych stężeń dla jednego lub więcej niż jednego zanieczyszczenia, którego efektem było przypisanie strefie klasy C dla tego zanieczyszczenia – co oznacza konieczność prowadzenia działań naprawczych w tej strefie. Zanieczyszczeniem, dla którego w 2022 roku, podobnie jak w latach poprzednich, największa liczba stref w kraju została zaliczona do klasy C, jest benzo(a)piren.

Do klasy C zaliczono 32 z 46 stref.

Raport został udostępniony w dziale Publikacje oraz jako załączniki pdf do pobrania pod treścią komunikatu.

Raporty wojewódzkie "Roczna ocena jakości powietrza za 2022 rok" i lata poprzednie, dostępne są do pobrania w dziale Publikacje na podstronach poszczególnych województw 
w module "Informacje Regionalne".

Źródło: Główny Inspektor Ochrony Środowiska


AKTUALNA I PROGNOZOWANA JAKOŚĆ POWIETRZA W POLSCE

 

Poziom alarmowy i poziom informowania odnoszą się do stężeń substancji w powietrzu, powyżej których przygotowywane są informacje o złej jakości powietrza. Informacje te przekazywane są do właściwych wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego. Poziom alarmowy dla pyłu zawieszonego PM10 wynosi 150 µg/m3 i jest to wartość odnosząca się do stężenia średniego dla całej doby. Poziom informowania dla pyłu zawieszonego PM10 wynosi 100 µg/m3 i również jest to średnia dobowa. Ryzyko wystąpienia przekroczenia nie oznacza, że przekroczenie musi wystąpić, ale że występuje taka możliwość.

 

Źródło: Główny Inspektor Ochrony Środowiska


Czyste powietrze – zapowiedź zmian w Programie

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada istotne zmiany w Programie Czyste Powietrze. Dofinansowanie będzie można uzyskać tylko
na urządzenia o potwierdzonej jakości. Gwarancją tego będzie wpisanie danej pompy ciepła
na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), a dotowane będą tylko te pompy ciepła, które zostaną wpisane na „uszczelnioną” listę ZUM. Podobne rozwiązanie dotyczyć będzie wyboru kotła zgazowującego drewno oraz kotła na pellet drzewny, przy czym nie planuje się
w przypadku tych źródeł ciepła zmiany wymogów PPPC, a jedynie obowiązkowy wybór urządzeń wyłącznie z listy ZUM. Dodatkowe wymogi z uwzględnieniem okresu przejściowego zaczną obowiązywać od 1 kwietnia 2024 roku.

Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


RENOWACJA Z GWARANCJĄ OSZCZĘDNOŚCI EPC (ENERGY PERFORMANCE CONTRACT) PLUS. DRUGI NABÓR.

            Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Krajowy operator Funduszu Modernizacyjnego ogłasza nabór fiszek i wniosków o dofinansowanie inwestycji
w ramach właściwej fazy wdrażania programu priorytetowego „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus”. Beneficjentami programu są: spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, jednostki samorządu terytorialnego
i spółki prawa handlowego, w których jednostki samorządu terytorialnego posiadają 100% udziałów lub akacji i które powołane są do realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego wskazanych w ustawach. Celem programu „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus” jest poprawa jakości powietrza
oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez zoptymalizowane inwestycje
w poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych wielorodzinnych
oraz budynków użyteczności publicznej realizowane w oparciu o umowę o poprawę efektywności energetycznej (umowa EPC).

Źródło: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.


ŹRÓDŁA WIEDZY O KLIMACIE

Zagadnienia związane z klimatem są obecnie mocno widoczne i słyszalne w debacie publicznej, w tym w mediach. Na ten temat  pojawia się wiele artykułów, publikacji. Niestety, nie wszystkie są wiarygodne. Poszukując wiedzy w tym zakresie należy korzystać
ze sprawdzonych źródeł. W tym celu przygotowaliśmy listę naszych rekomendacji związanych ze zmianą klimatu:

  • nauka o klimacie - portal redagowany przez naukowców, który wyjaśnia fizyczne procesy rządzące klimatem, informuje na temat aktualnych wyników badań oraz rozprawia się z mitami klimatycznymi (naukaoklimacie.pl);
  • ziemia na rozdrożu - na stronie tej znajduje się m.in. encyklopedia, która wyjaśni najważniejsze pojęcia związane z klimatem (ziemianarozdrozu.pl);
  • klimatyczne ABC - to podręcznik opracowany przez zespół naukowców Uniwersytetu Warszawskiego i innych ośrodków naukowych, reprezentujących różne dziedziny wiedzy: fizyka, chemia, biologia, ekologia, ekonomia (www.klimatyczneabc.uwedu.pl);
  • teraz środowisko - to serwis adresowany do specjalistów i pracowników sektora ochrony środowiska oraz osób zainteresowanych tę tematyką. Przekazuje aktualności rynkowe, prawne, administracyjne i technologiczne (www.teraz-srodowisko.pl);
  • europejska agencja środowiska (EEA) - strona prowadzona przez agencję Unii Europejskiej, która dostarcza informacji dotyczących środowiska (eea.europa.eu/pl);
  • chrońmy klimat - portal instytutu na rzecz ekorozwoju. Dostarcza wiedzy w obszarze życia
    i gospodarki, negocjacji klimatycznych oraz procesu wdrażania unijnego pakietu klimatyczno-energetycznego z uwzględnieniem opinii organizacji pozarządowych (chronmyklimat.pl).

OZE – „ŹRÓDŁO CIEPŁA DLA CIEPŁOWNICTWA”

             Program „OZE – źródło ciepła dla ciepłownictwa” jest wsparciem finansowym przeznaczonym dla przedsiębiorców i obejmuje inwestycje dotyczące budowy i przebudowy źródeł o łącznej mocy zainstalowanej co najmniej 2 megawatów mocy cieplnej – MWt,
w których do produkcji energii cieplnej wykorzystywane będą pompy ciała, kolektory słoneczne i geotermia (bez kogeneracji). Elementem inwestycji mogą być ponadto przyłącza do sieci ciepłowniczej należącej do beneficjenta (wytwórcy energii) lub magazyny energii (magazyny ciepła, ale i inne technologie). Do dofinansowania kwalifikują się instalacje,
z których co najmniej 70% ciepła użytkowego wytworzonego w jednostce OZE w roku kalendarzowym zostanie wprowadzone do publicznej sieci ciepłowniczej. Wsparcie obejmie koszty kwalifikowane poniesione do 31.12.2030 r. z zastrzeżeniem, że zostały poniesione
po dacie złożenia wniosku o dofinansowanie.  

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska


ROCZNA OCENA JAKOŚCI POWIETRZA W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM. RAPORT WOJEWÓDZKI ZA ROK 2023.Regionalny Wydział Monitoringu Środowiska w Zielonej Górze informuje, iż na stronie internetowej portalu jakości powietrza Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska
w zakładce – informacje regionalne/publikacje opublikowano roczną ocenę jakości powietrza w województwie lubuskim (raport wojewódzki za rok 2023).


ZMIANY W PROGRAMIE CZYSTE POWIETRZE

             W programie „Czyste Powietrze” zostały wprowadzone następujące zmiany:

  • od 14.06.2024 r. pompy ciepła montowane w ramach programu „Czyste powietrze” będą kosztem kwalifikowanym tylko wtedy, gdy ich parametry techniczne będą potwierdzone wpisem na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM);
  • na listę ZUM docelowo wejdą tylko te urządzenia, dla których dostarczone badania
    z akredytowanego laboratorium zlokalizowanego w kraju UE lub EFTA potwierdzają ich parametry techniczne;
  • firmy, które nie posiadają jeszcze akredytowanych badań dla pomp ciepła, mogą
    od 14 czerwca 2024 r. zgłaszać wniosek o wpis na listę na podstawie europejskiego znaku jakości EHPA Q, HP Keymark lub Eurovent. To umożliwi im czasową obecność na liści do dnia 31.12.2024 r.;
  • trwa proces weryfikacji zgodności raportów z badań z dokumentacją techniczną urządzeń przed wpisem na listę ZUM. Odpowiedzialny za prowadzenie listy ZUM Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) wcześniej tego nie robił;
  • równolegle do wprowadzanych zmian odbywać będą się kontrole zgodności pomp ciepła. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmie działania
    w zakresie prowadzenia kontroli zgodności parametrów oferowanych na rynku pomp ciepła z deklaracjami producentów;
  • w trosce o beneficjentów w programie przewidziano także środki finansowe na audyt energetyczny - osoby korzystające z programu „Czyste Powietrze” decydując się na wymianę starego kopciucha na nowe źródło ciepła, np. pompę ciepła, mogą otrzymać dotację na audyt energetyczny do 1,2 tys. zł.

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska.


SYSTEM KAUCYJNY

 

            Od 1 stycznia 2025 r. wprowadzony zostanie w Polsce system kaucyjny obejmujący jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów, szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra.

W ramach tego systemu:

  • przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani zostaną do umieszczenia na tych opakowaniach oznakowania określającego wysokość kaucji;
  • przy sprzedaży napojów w opakowaniach jednorazowego albo wielokrotnego użytku objętych systemem kaucyjnym do ceny napojów doliczona zostanie kaucja, której wysokość zostanie określona w rozporządzeniu. Przy zwrocie opakowań, w celu odzyskania kaucji, nie będzie wymagane okazanie paragonu, gdyż opakowania objęte systemem będą odpowiednio oznakowane;
  • wszystkie jednostki handlowe, niezależnie od ich powierzchni, będą pobierały kaucję, jeżeli oferują napoje w opakowaniach objętych systemem. Puste opakowania objęte systemem kaucyjnym będzie można zwracać w jednostkach handlowych o powierzchni powyżej 200 m2. Jednostki handlowe o powierzchni poniżej 200 m2 będą mogły dobrowolnie przystąpić do systemu w zakresie zbierania pustych opakowań i zwracania kaucji;
  • możliwe będzie tworzenie punktów zbierania pustych opakowań poza jednostkami handlowymi.

 

Źródło: Minister Klimatu i Środowiska

7 770 738,59

Kamil Wiącek
herb stopka

Urząd Gminy w Bogdańcu

ul. Mickiewicza 45, 66-450 Bogdaniec, woj. lubuskie

Tel:. (+48) 95 751 02 10

        (+48) 95 751 00 04

        (+48) 665 550 335

Fax: (+48) 95 751 02 09 

E-mail: urzad@bogdaniec.pl

NIP: 599-00-16-935

Regon: 000533908

Godziny otwarcia

poniedziałek: 7:30 - 17:00

wtorek - czwartek: 7:30 - 15:30

piątek: 7:30 - 14:00

Numer rachunku bankowego

59 8355 0009 0043 5538 2000 0001

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.